6 februari 2008

Tisdag

I går när jag kom hem från jobbet låg där en lapp på köksbordet från Josefins fröken. Nu är det dags att välja språkinriktning till högstadiet.....ehhh, redan?
Josefin vill läsa tyska och det tycker jag är ett bra val. Dels har både jag och maken läst tyska och kan kanske vara lite behjälplig vid läxläsning osv och dels är det mer användbart.
På måndag är det stort informationsmöte på Nosabyskolan och dit ska vi givetvis gå.

Ikväll är det pyssel på gång och igårkväll bakade jag kalasgoda kladdkakemuffins eftersom jag är ansvarig för gottefikat ikväll.

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g margarin eller smör
20 rutor mörk blockchoklad (om man vill)

Smält fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt fettet och mjölet blandat med kakao, salt och vaniljsocker. Häll upp i formar och grädda i 200°C 10-15 min i mitten av ugnen. När de är gräddade, lägg en ruta blockchoklad på varje muffins och låt smälta.

Kanongoda och enkelt att göra.Jag la en ruta mörkchoklad med hallonsmak på och det var gott!

9 kommentarer:

  1. ett recept som jag genast tar åt mig.

    När barnen börjar högstadiet så börjar de bli stora på riktigt.

    kram

    SvaraRadera
  2. Tur att du inte postade en bild, då kanske (kanske) jag kan stå emot ;)
    Tyska läste jag med, hade tom en 5:a! Men kommer jag ihåg något nu? Nää. Durch fur gegen ohne um hahahaha!
    Ha en fin dag vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter gott, men kolla in vår lägenhet som är till salu, inte riktigt som den såg ut när ni bodde hos oss.

    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/98735

    /Johan

    SvaraRadera
  4. Har man verkligen mer nytta av Tyska? Franska pratas det i alla fall i fler länder är bara frankrike... Jag ångrar faktiskt att jag läste Tyska!

    SvaraRadera
  5. Johan!

    Vilken skillnad och vad häftigt det blev! Men var ska vi nu bo när vi kommer till Stockhom?...'
    Är det husköp på gång?
    Hälsa familjen, kram

    SvaraRadera
  6. Lillasysteryster:
    Ja jag tycker nog att tyska är mer användbart än franska,men så är det kanske för att jag själv läste tyska och vekligen har haft användning för det?

    SvaraRadera
  7. Vi har köpt hus i Dalby utanför Lund så nu kan ni bo hos oss när ni skall på IKEA. Så kan ni åka två dagar i rad. Bra va. Får huset 15 mars. Välkomna.

    Johan

    SvaraRadera
  8. Språk är alltid bra att kunna. Själv har jag läst tyska i 3½ år, men dessvärre har jag inte direkt tränat på det efteråt så det mesta är bortglömt. Samma med spanskan jag läste. Kommer knappt ihåg nåt av det heller. Det är ju skillnad med engelskan som man har omkring sig hela tiden.

    kram Linda

    SvaraRadera
  9. Åh så stor tjej du har!

    Jag läste också tyska och har haft en hel del nytta av den. Men nu var det längesedan jag använde den så jag skulle nog inte klara av en konversation nu.. :D Perfekt att träna med dottern då, det blir ju en form av repetition. ;)


    De där muffinsarna lät farligt go´a!

    Kram!

    SvaraRadera