9 november 2012

Aldrig mer fet!


Såg nya programmet Aldrig mera fet igår på TV3 - riktigt bra och vilken fighter tjejen var igår!
Hon bevisar att Ingeting är omöjligt...

Erica som är coach tog upp just det här med delmål, mål och vad man tycker är roligt. Det ska vara roligt att träna!
Jag längtar just nu oerhört mycket efter att komma igång igen - på söndga knyter jag på mig skorna och springer en runda.

Nästa gång jag står i receptionen på Friskis ska jag boka in en gyminstruktion, något jag borde gjort i januari men aldrig tagit tag i...Mitt mål är ju att kunna springa 1,5 mil den 1/4, springa så att det känns ok och få en ok tid. Jag kan springa 1,5 mil idag men då vet jag att det kommer kännas som om jag ska dö. Till Malmömilen i juni ska jag pressa min tid, 58 min i år ska bli 55 min nästa år. Så nu är det sagt.
Göteborgsvarvet 2014 hade varit coolt.
Vilka mål har ni?





Ericas tips:

Vilka är dina bästa tips till de som sitter hemma i tv-soffan och vill gå ner i vikt, men inte riktigt vet var de ska börja?


- Skjut inte på det till en bättre tidpunkt till exempel efter jul. Det kommer aldrig en bättre tid än nu. Julbord och födelsedagar får inte bli hinder.

- Sätt upp ett MÅL. Till exempel att delta i Vårruset, Vansbrosimmet, ett lokalt cykellopp eller dyl. Vad tycker just du är roligt?

- PLANERA in varje vecka när träningen ska ske och vik inte av från planen. Träning och motion är viktiga delar i livet som måste få ta plats i kalendern, inte bara klämmas in om man får en stund över. Försök hitta sällskap och få till social träning.

- VARIERA träningen. Det gäller att bli stark lite överallt. Monoton träning kan slita för mycket på samma ställe. Stärk upp kroppen genom styrkeövningar och olika former av fysisk aktivitet. Komplettera med promenader eller annan typ av vardagsmotion.

- Banta inte. Eventuellt kan man starta upp med en soppdiet för att få en rivstart. Det kan vara bra om man behöver gå ner mycket i vikt. Att tappa många kilon i början motiverar till att fortsätta men sedan gäller det att hitta rutiner och äta regelbundet. Bli aldrig proppmätt eller jättehungrig. Undvik socker och snabba kolhydrater. Ät råvaror så nära ursprungskällan som möjligt, alltså ingen processad mat eller snabbmat. Sushi är inte nyttigt och allt som smakar sött är socker eller sötningsmedel som ska bort så gott det går.


1 kommentar:

  1. Mina mål ligger ganska långt fram. Jag har en skör kropp med en sned ryggrad, ömtåliga leder och en dålig nacke (låter som en gnällig pensionär!). Jag måste träna sakta, öka sakta alltså, antingen det handlar om löpning eller styrka. Gör jag minsta fel eller förmycket svullnar knäna eller får jag ont i nacken. I augusti fick jag dessutom en muskelbristning i magen och den kan jag fortfarande känna av lite lite ibland. Men, jag ger inte upp. Jag mår bättre ju mer jag rör mig. Bättre i rygg och höfter.
    På sikt är mitt mål att springa en mil, få en fastare mage (har fött två stora barn)och framför allt är mitt mål att ha en kropp som känns stark, stabil och utan smärta.

    Kram

    SvaraRadera